PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN PETA KONSEP UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI 014 GERINGGING BARU

Syakban Syakban

Abstract


This research was conducted at the Public Elementary School 014 Geringging Baru. The subjects of this study were 21st grade V students consisting of 10 male students and 11 female students. This research was conducted because of the low learning outcomes of science students. the strategy used in this research is concept map learning. The purpose of this study was to improve the learning outcomes of science students in grade V SD Negeri 014 Geringging Baru. In this study using classroom action research (CAR) which consists of two cycles, each cycle consisting of 1) planning, 3) implementation, 4) observation, and 5) reflection. The results showed, in the basic score, 10 students completed as many as 47.6% while 11 students who did not complete were as many as 52.1%. In the first cycle, students who completed as many as 15 people with a percentage of 71.4%, while students who did not complete as many as 6 people with a percentage of 28.6%. In cycle II, 20 students completed 95.2%, while those who did not complete 1 were 4.7%. From these results, the researcher can conclude that the application of the concept map learning strategy can improve the learning outcomes of science students in grade V SD Negeri 014 Geringging Baru.


Keywords


concept maps, science learning outcomes

Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


Arni. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Di SD Negeri 018 Rantau Sialang Kecamatan Kuantan Mudik. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 2(5), 737-743.

Asmina. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 2(5), 753-760.

Asril. (2018). Penerapan Strategi Belajar Peta Konsep (Concept Mapping) untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 112-121.

Burhanuddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 022 Jaya Mukti Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 2(3), 395-399.

Depdikbud. (2013). Teknik Penilaian di SD. Ditjen Dikti Depdiknas. Jakarta.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

Hasniwati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Pictue and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 3(1), 189-197.

Jenny. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Model Pembelajaran CTL (Contextual Theacing and Learning) di Kelas V A SDN 021 Tanjung Palas. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 240-246.

Kasmarni. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 004 Seberang Teluk Hilir Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 3(2), 297-305.

Khaulani, F., Noviana, E., & Witri, G. (2019). Penerapan Metode Brainstorming dengan Bantuan Media Gambar Grafis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 3 (1), 18-25.

Libarti. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 005 Sikakak Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 2(5), 696-703.

Mukmin. (2018). Penerapan Strategi Belajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 149-158.

Sungkem. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas III SD Negeri 010 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Jurnal Primary (Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar). 5 (2), 249-258.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta : PT. Prestasi Pustaka.

Zaini dkk. (2007). Strategi Belajar mengajar. Jakarta : PT. Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com