KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) UNTUKMENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA

Yulisafni Yulisafni

Abstract


This research is a classroom action research with the aim to improve the learning outcomes of Natural Sciences students in grade VI SD Negeri 019 Bumi Ayu by applying the cooperative learning model numbered heads together (NHT). This research was conducted in two cycles consisting of planning, implementation, observation and reflection. The results of the study showed, in the initial data that was completed as many as 12 students with classical completeness of 48% the category was incomplete. In the first cycle, student learning outcomes have increased with the number of students who completed to 18 students with classical completeness by 72% complete category. In the second cycle, student learning outcomes increased again to 23 students with a classical completeness of 92% complete category. it can be concluded that by implementing numbered heads together (NHT) learning can improve the learning outcomes of students of Class VI of Public Elementary School 019 Bumi Ayu.


Keywords


numbered heads together (NHT) learning, science learning outcomes

Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


Dahni, A. (2018). Penerapan Model Kooperatif Tipe NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI SD Negeri 010 Keresek Kecamatan Gunung Toar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 234-239.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Kasmini. (2012). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together dengan menggunakan Handout Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP PGRI Pekanbaru Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau. (skripsi tidak dipublish)

Lie, A. (2010). Cooperatif Learning. Jakarta: PT Grasindo.

Mahlianurrahman. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar IPA melalui Implementasi Metode Inquiry Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 13-21.

Mukmin. (2018). Penerapan Strategi Belajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 149-158.

Sarminah. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas VI SD Negeri 004 Tembilahan Kota Kecatamatan Tembilahan. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(2), 293-299.

Simanullang, E. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alama (IPA) dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas VI SD Negeri 004 Simpang Pulai Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 100-106.

Suswarni. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 019 Bumi Ayu Kecamatan Dumai Selatan. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 115-121.

Suprijono, A. (2011). Cooverative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syahrilfuddin, dkk. (2011). Modul Penelitian Tindakan Kelas. Pekanbaru: Cendikia Insani.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com