UPAYA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO PADA SISWA KELAS VI SDN 004 TERATAK BULUH
Abstract
This research is motivated by low student social studies learning outcomes. This study aims to improve social studies learning outcomes by using video media in class VI SDN 004 Teratak Buluh. This research is a classroom action research that includes activities with stages of planning, action, observation and reflection. The results showed that the increase in social studies learning outcomes of class VI students, the average classical completeness before class action research was 75% in the first cycle of 82.14% and in the second cycle it was 92.85%. Scientific performance learning outcomes before class action research is 65.36%, and scientific performance learning outcomes after class action research cycle I is 72.76% increased by 7.4%, and scientific performance learning outcomes after class II cycle action research is 73.17% also increased by 0.41% from cycle I. The occurrence of increased learning outcomes of scientific performance also affects student learning outcomes. Based on the results of classroom action research, it can be concluded that using video media can improve social studies learning outcomes. Grade VI students of SDN 004 Teratak Buluh.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara : Jakarta.
Asmaria. (2017). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn Siswa Kelas II SDN 015 Pagaran Tapah Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 108-116.
Dimyati & Mujiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djahari, K. 2006. Pengajaran Studi Sosial /IPS. Bandung: LPPIPS FKIPS IKIP.
Erlisnawati., & Marhadi, H. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 56 Pekanbaru. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 9-14.
Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. PT. Bumi Aksara : Jakarta.
Hartoyo. (2000). Dasar-dasar Interaksi Belajar Mengajar. Surabaya : Usaha Nasional.
Hasan, S.H. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta, Kementerian Pendidikan Nasional - Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Martorella. (2013). Pendidikan IPS SD. Online http://dedi26.blogspot.com/2013/02/apaitu-IPS-pengertian.
Mukhlis, A. (2003). Penelitian Tindakan Kelas. Makalah Panitian Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah untuk Guru-guru se-Kabupaten Tuban.
Ramayulis. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn Siswa Kelas II SD Negeri 157 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 214-222.
Rostina. (2019). Pemberian Hadiah dan Hukuman untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Kelas VI SDN 020 Langsat Hulu Kecamatan Benai Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 521-528. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.6737.
Sardiman, A.M. (2009). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rajawali Pers.
Sardiman. (2007). Konstruktivisme. (Online). www.google.com. Di akses 3 Juni 2010.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Supono. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Belajar Ipa Siswa Kelas IV SDN 015 Geringging Jaya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 432-438.
Sudjana, N. (2008). Media Pengajaran. Bandung : CV Sinar Baru
Undang-undang Republik Inodnesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas). Jakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7218
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.