IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBICARA MENGGUNAKAN METODE LIHAT UCAP PADA SISWA KELAS I DI SDN 014 UJUNG TANJUNG

Nurmilian Nurmilian

Abstract


Speaking, in essence, is a process of communicating, because messages occur from one source to another. The purpose of this study is to describe the implementation of speaking learning using the method of seeing. This research is a classroom action research with 12 research subjects in Ujung Tanjung SDN 014 Benai Subdistrict Kuantan Singingi Regency with the results of research on improving students' speaking skills from the initial data to the first cycle is 30.09%, from the base score of 49, 47 increased to 64.36 in the daily cycle I cycle, while the initial data for the second cycle increased by 60.56%, from the average score of 49.47 to 79.43. Based on the results of the study it can be concluded that the method of seeing said is effectively used in learning to speak.


Keywords


Method See Say, Speaking Skills

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, M. (1990). Strategi Belajar Mengajar Keterampilan Berbahasa Dan Apresiasi Sastra. Malang: YA3 Esten.

Aqib, Z. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV. Yrama Widya.

Darsiana. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Melalui Metode Demonstrasi Siswa Kelas III SD Negeri 157 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(2), 202- 207.

Ependi, S. (2018). Penerapan Metode Tanya Jawab untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI SD Negeri 012 Pangkalan Baru Kecamatan Siak Hulu. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 256- 264.

Haryadi dan Zamzani.(1997). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia.

Yogyakarta: Depdikbud.

Haryadi. (1997). Berbicara (Suatu Pengantar) Diktat Perkuliahan. Yogyakarta: IKIP Yogyakarta.

Juhana. (2012). Psyhological Factors That Hinder Student from Speaking in English Class (A Case Study in a Senior High School in South Tangerang. Journal of Educational and Practise, 12(3), 100- 110.

Kurniaman, O., & Huda, M. N. (2018). Penerapan Strategi Bercerita untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas III SD Muhamadiyah 6 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 249- 255.

Kemmis, S & Taggart, R. M. (1992). The Action Research Planner Third Edition. Victoria: Deakin University.

Kurniaman, O., Yuliani, T., & Mansur. (2018). Investigating Think Talk Write (TTW) Learning Model to Enhance Primary Students’ Writing Skill. Journal of Teaching and Learning in elementary Education (JTLEE), 1(1), 52- 59.

Lailiyah, N., Wulansari, W. (2016). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Diskusi Kelompok Model Tanam Paksa Siswa Kelas X Pemasaran 1 SMK PGRI 2 Kediri. Jurnal Pedidikan, 1(2), 166- 173.

Nurhasanah. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Pembelajaran Lihat Ucap di Kelas I SDN 005 Koto Sentajo Kecamatan Sentajo Raya. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(3), 351-355.

Nurgiyantoro, B. (2007). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada.

Rosita, F. Y. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Pembelajaran Berbicara Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 25- 37.

SB Sismulyasih, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis Permulaan Menggunakan Strategi Bengkel Literasi pada Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 68- 74.

Saddhono, K & Slamet, S. Y. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Bandung: CV Karya Putra Darwati.

Tarigan, D. (2008). Pengembangan Keterampilan Berbicara. Jakarta: Depdikbud.

Tarigan, H., G. (1981). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7199

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com