MENINGKATKAN KETERAMPILAN PERMAINAN SEPAKBOLA MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS VI SDN 003 PULAU KOPUNG SENTAJO KECAMATAN SENTAJO RAYA

Indrawani Indrawani

Abstract


The problem that is often found in the learning process is low student learning outcomes. as found by researchers at SDN 003 Kopung, the average student learning outcomes that still cannot be said to be complete as a whole, therefore researchers tried to apply demonstration learning models to improve student learning outcomes. This study aims to improve the learning outcomes of PJOK students in football material. Classroom action research is an improvement in the learning process to solve the problems teachers get in class. Data obtained after research on teacher activities in the first cycle of the 1st meeting with a percentage of 50%, the second meeting with a percentage of 57%, in the second cycle at the third meeting percentage of 62.5%, and at the 4th meeting percentage obtained 80%. Student observation data in this study obtained the percentage of the first cycle of the first meeting of 45%, the second meeting was 52%, in the second cycle of the third meeting was 64%, and the fourth meeting has obtained a percentage of 84.5% prove that student activity has increased. Data on the improvement of student learning outcomes in class VI SDN 003 Pulau Kopung in the initial data obtained an average of 57, on the daily test I obtained a class average of 71, and in the daily test II obtained an average of 86. The conclusion of this study is that the use of demonstration methods is effective in class VI and can improve ability football


Keywords


demonstration method, football

Full Text:

PDF

References


Anam, K. (2013). Pengembangan Latihan Ketepatan Tendangan dalam Sepakbola Untuk Anak Kelompok Umur 13-14 Tahun, jurnal media ilmu keolahragaan indonesia, 3(2), 78-88.

Cari, dkk. (2013). Pembelajaran Fisika Konstektual Melalui Metode Eksperimen dan Demonstrasi Diskusi Menggunakan Multimedia Interaktif Ditinjau dari Sikap Ilmiah dan Kemampuan Verbal Siswa. Jurnal inkuiri, 2(2), 100-113.

Noviana, E., & Huda, M. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV SD Negeri 79 Pekanbaru. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 204-210.

Nuriah. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SD Negeri 004 Teluk Binjai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 122-128.

Partini. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di SD Negeri 012 Sei Lala Kecamatan Sungai Lala Kabupaten Indragiri Hulu, jurnal pajar (pendidikan guru dan pengajaran), 3(1), 72-78. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i1.6895

Rede, A., Jamhari, M., & A.ranya, Z. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pokok Bahasan Panca Indra Dengan Mengguankan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV SDN 5 Pusungi, jurnal kreatif tadulako online, 1(2), 60-66.

Riyadi, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI SDN 004 Simpang Pulai Kecamatan Ukui Kebupaten Pelalawan. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 312-319.

Suparmi, dkk. (2012). Pembelajaran IPA Menggunakan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Melalui Metode Eksperimen Dan Demonstrasi Ditinjau dari Kemampuan Analisis dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Inkuiri, 1 (2), 142-153.

Taufik. (2016). Meningkatkan Pembelajaran Lari Estafet Teknik Take Over Non Visual dengan Strategi Pembelajaran Koooperatif Jigsaw pada Siswa Kelas IV SD Inpres Bakubakulu. E-journal Psychal Education, Health and Recreation, 4(1), 1-14.

Utama, W, M. (2017). Analisis Kemampuan Teknik Dasar Bermain Sepakbola pada Pemain Usia 16 Tahun. Jurnal ilmiah pendidikan jasmani, 1(2), 96-100.

Utomo, B, S., Martini, S, K., & Ma’rifatun, D. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explaint (Poe) Menggunakan Metode Eksperimen dan Demonstrasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga Kelas Xi Sma Al Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014, jurnal pendidikan kimia, 3(3), 11-16.

Wakidi, dkk. (2014). Upaya Meningkatkan Teknik Dasar Bermain Sepakbola dengan Metode Modifikasi Peraturan Permainan Pada Siswa Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah Al Ma’rif 03 Tanjung Paoh. Jurnal pendidikan jasmani dan rekreasi , 1 (1), 33-39.

Yenti, E. (2018). Penerapan Strategi Mathematical Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sd Negeri 024 Tarai Bangun Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 891-899.

Handayani, D, R., Indrawati., & Sa’diyah, H. (2015). Model Pembelajaran Concept Attainment Disertai Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran IPA-FISIKA di SMP, Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(3), 224-229.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com