KOMPETENSI GURU DALAM MENYUSUN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP) MELALUI SUPERVISI AKADEMIK DI SD NEGERI 004 SUNGAI MANAU

Asnidawati Asnidawati

Abstract


This research is motivated by the still many weaknesses found in teachers, especially in the preparation of learning implementation plans. The purpose of this study is to improve teacher competency in preparing plans for implementing learning through academic supervision. This research was conducted at 004 Sungai Manau Elementary School with 9 teachers. This study uses a school action research consisting of two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing, and reflecting. The results of the research prove, in the first cycle, the average value of the overall teacher in preparing the implementation of learning plans amounted to 67.5 with enough assessment categories. After conducting the assessment in the second cycle, the results of the assessment of the preparation of the learning implementation plan increased to 88.4 with a very good category. It can be concluded that through academic supervision in 004 Sungai Manau State Elementary School can increase teacher competence in developing learning implementation plans.


Keywords


preparation of learning implementation plans, academic supervision

Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


Al-Tabany., & Trianto, I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 53-60.

Hamzah, dkk. (2012) Belajar Dengan Pendekatan Pailkem Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamid, A. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan di Sdn 007 Panipahan Darat. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 277-289.

Kunandar. (2011). Guru Profesional, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mulyasa, E., (2009). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Permendiknas No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Prasojo, L.D., & Sudiyono. (2011). Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Gava Media.

Sardiman, A. M. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sagala, S. (2012). konsep dan makna pembelajaeran. Bandung: Alfabeta.

Siswoyo, D., dkk. (2013). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Soetjipto & Kosasi, R. (2007). Profesi Keguruan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Suriati. (2018). Menngkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kambung Baru Kecamatan Cerenti Dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 274.

Yurnalis. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis di Sekolah Binaan Kecamatan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(4), 505-515.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com