UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM MENERAPKAN PROSES PEMBELAJARAN BERBASIS PENDEKATAN SAINTIFIK MELALUI SUPERVISI KUNJUNGAN KELAS DI SMPN 18 DUMAI

Edy Ahmad

Abstract


This research is motivated by the 2013 curriculum that requires learning that is able to improve student competence in aspects of knowledge, skills and attitudes. The purpose of this study is to increase the pedagogical competence of teachers in applying scientific approach based learning through supervision of class visits. This research was conducted at 18 Dumai Public Middle School starting February 11 to March 30, 2019. The method used is Class Action Research. The subjects of this study were 8 science teachers in the field of science and mathematics. Research data in the form of documents, observation sheets, and interviews. Data were analyzed through 3 steps, namely: data reduction, data exposure, and conclusions. The results of this study conclude that the supervision of class visits can improve the pedagogical competence of teachers in applying the learning process based on the scientific approach at Dumai 18 Public Middle School. The percentage of teacher pedagogic competence in the first cycle was 55%, which included the less category increased in the second cycle to 79% in the good category.


Keywords


competence, scientific learning, supervision

Full Text:

PDF

References


Argiani, A, R. (2015). Supervisi Kunjungan Kelas untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru SDN Cukil 01 Tengaran Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2 (1), 1-11.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 3 (1), 53-60.

Brotosedjati, S. (2012). Pengaruh Supervisi Kunjungan Kelas oleh Kepala Sekolah dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Kecamatan Sukoharjo. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18 (3), 229-243.

Danurwati, S. (2015). Penerapan Supervisi Kunjungan Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru SD Negeri 2 Kalimanggis Kecamatan Kaloran Temanggung. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2 (2), 162-172.

Hendawati, Y. dkk. (2018). Penerapan Model Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13 (2), 113-124.

Kemmis, S. & Mc.Taggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.

Kurnila, V, S., Jau, M, A., Fedi, S., & Kurniawan, Y. (2018). Pemecahan Masalah dengan Pendekatan Saintifik dan Koperatif Tipe NHT, serta Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3 (2), 132-145.

Maisuherni. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Perencanaan Penilaian Autentik dengan Bimbingan Kelompok di SMPN 011 Mandau. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 570-579.

Mujahidin (2016). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru di SMPN 8 Sekayu Musi Banyuasin. Jurnal Pendidikan Islam, 1 (2), 167-188.

Riyadi, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Guru Mata Pelajaran Sejarah dalam Merencanakan dan Melaksanakan Pembelajaran Melalui Teknik Supervisi Kunjungan Kelas. Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 1 (1) 24-29.

Sahertian, A. P. (2000). Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan, dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Knerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 144-153.

Tinungki, G. M. (2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students’ Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6 (32), 27–31.

Widyani, N, N. (2011). Teknik Supervisi Kunjungan Kelas sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional. Jurnal Sains dan Teknologi, 11 (1), 109-119.

Yıldız, S., & Gizir, S. (2018). A Phenomenological Study of the Perceptions of Candidate Teachers about the Concepts of School, Teacher and Student in Their Dreams. International Journal of Instruction, 11 (2), 309–324.

Zulhimma. (2015). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah, 22 (2), 347-368.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7519

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com