IMPLEMENTASI SUPERVISI OLEH PENGAWAS SEKOLAH TERHADAP PENINGKATAN KETERAMPILAN GURU DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR
Abstract
This research was motivated by the weakness of teachers in carrying out the learning process in Bandar Laksamana 1 Public Middle School. The purpose of this study is to improve the skills of teachers teaching in the classroom with the help of supervision. This research was conducted at Bandar Laksamana 1 Public Middle School. This research is a classroom action research consisting of two cycles with. Each cycle consists of four stages such as planning, implementation, observation, and reflection. The results of the study show that on the basic score, teacher teaching skills are included in the sufficient category with an average score of 60.21. After improvements were made in the first cycle, the results of the teacher's skills assessment increased to a good category with the teacher's average score of 75.54. For the implementation of the teacher's skills assessment in teaching in the second cycle again increased with a very good category with an average value of 85.75. Based on the results of the above research, researchers can conclude that with the implementation of supervision in Bandar Laksamana 1 Junior High School can improve teacher skills in teaching.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmina. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 009 Teluk Pauh Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (2), 753-757.
Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Basri. (2018). Kemampuan Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Pengawasan Kinerja Kepala Sekolah Tingkat SMP di Kabupaten Pidie. Jurnal Visipena, 9(2), 306-315.
Erita. (2019). Efektivitas Supervisi Kunjungan Kelas oleh Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 623-631. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7250.
Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 928-935.
Marjoni. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 020 Langsat Hulu dalam Menyusun Penilaian Proses K13 Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(3), 512-520. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7210.
Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Nurmala., Murniati, A.R., & Bahrun. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Supervisi oleh Pengawas dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guruipa pada SMP Negeri3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 7(1), 26-34.
Pidarta, M. (2009). Pemikiran Tentang Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Rasmita, D. (2019). Upaya Meningkatan Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SD Negeri 017 Pasir Emas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(3), 560-569. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7189.
Rokmawirda. (2018). Upaya Meningkatkan Kinerja Guru melalui Supervisi di SD Negeri 013 Suka Maju Kecamatan Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 2(5), 836-842.
Suriati. (2018). Menngkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kambung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 269-281.
Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya untuk Meningkatkan Knerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 1 (1), 144- 153.
Soetjipto & Kosasi, R. (2007). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.
Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta.
Wibowo. 2007. Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7463
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.