PENERAPAN BIMBINGAN TERSTRUKTUR SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM MELAKSANAKAN PENILAIAN KURIKULUM 2013 DI SDN 011 BERINGIN JAYA
Abstract
The purpose of this study is to improve teacher competence in carrying out the 2013 curriculum assessment on aspects of knowledge through structured guidance. The research method in this study is School Action Research which consists of planning, action, observation, reflection. The subjects of this study were 16 teachers of SDN 011 Beringin Jaya, with 5 male teachers and 11 female teachers. The results showed that structured guidance can improve teacher competency in implementing the 2013 curriculum assessment on aspects of knowledge with an average of 69.79 in the first cycle which included sufficient criteria, on average in the second cycle of 87.5 with very good criteria, and experienced an increase in the third cycle to 92.18 which was included in the criteria very well.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran Melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 53-60.
Fitria, R. (2014). Pengaruh Kompetensi Guru dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar di Kecamatan Gunung Talang Kabupaten Solok. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2 (2). 105- 112.
Hamatih. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Hayati, R. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Penilaian secara Objektif Melalui Workshop di SD Negeri 008 Morong Kecamatan Sungai Lalak Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1). 79- 86.
Krissandi, A, D, S., dan Rusmawan. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum 2013. Cakrawala Pendidikan (Jurnal Ilmiah Pendidikan). XXXIV (3). 225- 230.
Marzuki. (2018). Penerapan Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran SD Negeri 001 Empat Balai Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 1 (1), 82- 93.
Musfah, J. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru: melalui Pelatihan dan Sumber Belajar, Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Nurkhan. (2016). Peningkatan Kompetensi Pengelolaan Penilaian Kurikulum 2013 melalui Pendampingan bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi Edukatika 7 (1). 58- 60.
Oktavianda R. P, dkk. (2015). Student’s Perception About Assessment Related With Implementation Of 2013 Curriculum. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. 20 (2). 95- 100.
Purwanto, N. (2006). Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rusyan, A, T. (1996). Metode Pembelajaran. Jakarta: PT Amanah Duta.
Siambaton, H. R, dkk. (2016). Problem Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Ilmu Pendidikan Sosial di Jenjang Sekolah Menengah Pertama. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies. IJCETS 4 (1).
Susiyati. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Penilaian Kurikulum 2013 melalui Bimbingan Terstruktur di MIN 2 Gunungkidul. Jurnal Pendidikan Madrasah, 3 (1). 55- 69.
Usman. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7209
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.