KEMAMPUAN GURU DALAM MENGAJAR DENGAN MENGGUNAKAN SUPERVISI DI SDN 007 KAMPUNG BARU

Marwin Marwin

Abstract


A teacher is someone who should be a role model. This figure will look at the learning process in the class interact with the student directly so that the student can imitate what the teacher does, for that teacher’s ability teaching must be better. This research is school action research by supervising in a class by using a quantitative method description with the numbers described. The research sample is all the teachers with a total of 12 teacher’s in SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Gunung Toar Kabupaten Kuantan Singingi. Research result in first supervision who gets a good category is 11 teacher’s and 1 teacher who get enough category, whit average 72.17, as long as second supervision is done who gets teacher’s data in teaching ability with very good category 6 teacher’s and 6 teacher’s with good category, with average 82.1. it can be concluded that with supervision done by the head master can give positive impact in teacher’s teaching ability.


Keywords


teacher’s ability, teach, supervision

Full Text:

PDF

References


Astiningtyas, A. (2018). Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 60- 67.

Abdul, M. 2005. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Bobbi, D. & Hernacki, M. (2003). Quantum Learning. Yogyakarta: Kaifa.

Burhanuddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 022 Jaya Mukti Kota Dumai. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(3), 395-399. DOI:10.33578/pjr.v2i3.5535.

Daulae, T. H. (2014). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif. Forum Paedagogik, 6(2), 131- 150.

Depdiknas. (2001). Standar Kompetensi Dasar Guru. Jakarta: Dirjen Dikti.

Hamdu, G., & Yulianto, A. (2018). The Ability of Prospective Elementary School Teachers to Develop Student Worksheets on Context-Based Science Learning. Mimbar Sekolah Dasar, 5(3), 155-161. doi:http://dx.doi.org/10.17509/mimbar-sd.v5i3.14503.

Herlina. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Model Pembelajaran Melalui Worshop di SD Negeri 009 Seberang Teluk Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidikan dan pengajaran), 2(5), 812- 819. DOI:10.33578/pjr.v2i5.6132.

Iskandar. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Supervisi Klinis di Sekolah Dasar Negeri 001 Panipahan Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(3), 324-330. DOI:10.33578/pjr.v2i3.5524.

Jurianti. (2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 928- 935. DOI:10.33578/pjr.v2i6.6533.

Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Keterampilan Sikap dan Pengetahuan. Prmary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 389- 396. DOI:10.33578/jpfkp.v6i2.4520.

Karmizan. (2018). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Dengan Lesson Study Di Kelas SD Negeri 001 Koto Peraku Kecamatan Cerenti. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(4), 608- 618.

Kurniaman, O. & Lazim, N. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Di Kelas Ii Sd Negeri 079 Pekanbaru. Jurnal Tunas Bangsa, 4(2), 185- 197.

Kurniaman, O., Yuliani, T., & Mansur. (2018). Investigating Think Talk Write (TTW) Learning Model to Enhance Primary Students’ Writing Skill. Journal of Teaching and Learning in elementary Education (JTLEE), 1(1), 52-59.

Kurniaman, O., & Zufriady. (2019). The Effectiveness of Teaching Materials for Graphic Organizers in Reading in Elementary School Students. Journal of Educational Sciences, 3(1), 48-62.

Kanza, V., Kurniaman, O., & Witri, G. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dua Dimensi Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan dan pengajaran), 2(6), 877- 882. DOI:10.33578/pjr.v2i6.6512.

Makovec, D. (2018). The Teacher’s Role And Professional Development. (IJCRSEE) International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 6(2), 33- 46. doi:10.5937/ijcrsee1802033M.

Nafsir, M. (2018). Model Kooperatif STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Kelas V SDN 008 Sumber Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 769-775. DOI:10.33578/pjr.v2i5.6119.

Pahrurrazi., Kurniaman, O., & Alpusari, M. (2018). Analisis Minat Baca Siswa Di Perpustakaan SDN 37 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 872- 876.

Solichin, M. M. (2006). Belajar dan Mengajar dalam Pandangan Al-Ghazali. Tadris, 1(2). 138- 153.

Sugiyono. 2013. Merode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafrida. (2018). Implementasi Pemberian Reward dalam Meningkatkan Motivasi Berprestasi Guru SDN 007 Kunto Darussalam. Jurnal Pajar(Pendidikan dan Pengajaran), 2(3), 481-486. DOI: 10.33578/pjr.v2i3.5552.

Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik sebagai Upaya untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(1), 142- 149. DOI:10.33578/pjr.v2i1.4889.

Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir Kecamatan Singingi Hilir. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 1023- 1030. DOI:10.33578/pjr.v2i6.6546.

Yu, L. T. (2018). Native Englishspeaking Teachers’ Perspectives On Using Videoconferencing In Learning English By Taiwanese Elementary School Students. The Jalt Call Journal, 14(1). 61- 74.

Yosniferi. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Pada Siswa Kelas XI.IPS.3 Sman 1 Pasaman. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 167- 178.

Yurnalis. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Melalui Supervisi Klinis Di Sekolah Binaan Kecamatan Cerenti. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(4), 505- 515.

Zuraida. (2018). Penerapan Supervisi Akademis Pengawas Sekolah untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Non Kependidikan SDN 003 Bagan Hulu Kecamatan Bangko Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 2(1), 136- 141. DOI:10.33578/pjr.v2i1.4888.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7169

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) diterbitkan oleh  Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
dibawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Website:  http://ejournal.unri.ac.id/index.php/PJR 
Email: pajar@unri.ac.id | jurnalpajar@gmail.com