PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN BERBASIS PENDEKATAN ACCELERATED LEARNING DI KELAS V SD NEGERI 011 AIR EMAS KECAMATAN SINGINGI
Abstract
This research is motivated by the number of students experiencing difficulties in reading comprehension learning. The purpose of this study is to improve students' reading comprehension skills. The approach used in this study uses an accelerated learning approach. This research is a classroom action research consisting of II cycles with research subjects of class V SD Negeri 011 Air Emas. The results showed, the assessment of the process of reading skills of students for each assessment indicator was in the value range of 78.35% up to 87.35% which was included in the good and very good category. While the results of the assessment of the overall reading skills process were 82.32% with a very good category. Based on the results of these studies it can be concluded that learning based on the accelerated learning approach can enhance reading comprehension skills of students in class V 011 Air Emas Elementary School, Singingi District
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.
Agustina, 2008. Pembelajaran Membaca (Teori dan Latihan), Padang: FBSS IKIP Padang.
Apriyanti. 2018. Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Membaca Di Kelas 1 SDN 003 Pulau Jambu Kecamastan Cerenti. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 2 (3), 434-438.
Indot. 2018. Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Kelas I Dengan Menggunakan Media Flash Card SD Negeri 006 Sungai Buluh Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 666-673.
Iriani, S. 2017. Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN 004 Pagaran Tapah Darussalam. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (1), 89-97.
Kaulani, F., & Noviana, E. 2019. Penerapan Metode Brainstorming Dengan Bantuan Media Gambar Grafis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 3 (2), 18-25.
Mariyana. 2016. Penerapan Teknik Membaca Sekilas Untuk Menentukan Gagasan Pokok Siswa Kelas IV SDN 015 Pagaran Tapah Darussalam. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (3), 72-78.
Meier, D. 2002. The Accelerated Learning Handbook Panduan Kreatif dan Efektif Merancang Program Pendidikan dan Pelatihan. Bandung : Kaifa.
Mardalena, D. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 128-136.
Russel, L. 2011. The Accelerated Learning Fieldbook. (M Irfan Zakkie. Terjemahan). San Francisco: Jossey-Bass. Buku asli diterbitkan tahun 1999.
Saddhono, K.,& Slamet. 2012. Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Bandung: Karya Putra Darwati.
Simanjuta, D. 2017. Penerapan Strategi Directed Reading Activity (DRA) Untuk Meningatkan Kemampuan Siswa Dalam Membaca Pemahaman Kelas V SDN 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (1), 47-57.
Tarigan, H.G. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Yustimar. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction) Siswa Kelas V SDN 029 Rumbai Pekanbaru. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (1), 83-91.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7116
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.