PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP PEMBAGIAN PECAHAN DENGAN PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATION DI KELAS V SDN 003 PULAU KOPUNG KECAMTAN SENTAJO RAYA KABUPATEN KUANTAN SINGINGI
Abstract
Mathematics lessons, especially fractions, need to be given to all students starting from elementary school to equip students with the ability to think logically, analytically and creatively, and the ability to cooperate. Fractional material, in mathematics learning is difficult to learn by students in class V Elementary School 003 Kopung Island Sentajo. Fractions have been taught from low classes with introducing stages, fractions are equal, add up, subtract, multiply and divide various forms of fractions. However, student learning outcomes are still low. To improve the results of students' learning comprehension the researchers used the Realistic Mathematic Education (RME) approach. From the analysis of data on students' learning outcomes before and after the application of the Realistic Mathematic Education approach, only 10 students completed or 43.47% with incomplete categories. After the first cycle, students who completed it increased to 16 people or by 69.56% with incomplete categories. For the second cycle, the number of students who completed as many as 20 people or equal to 89.95% with complete categories.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asriati. (2016). Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IVB SDN 011 Bukit Gajah Kecamatan Ukui Kabupaten Pelalawan. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar), 5 (3), 198-206.
Alim, J.A. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Pendekatan Realistik Matematika (RME) Pada Mata Kuliah Statistik Pendidikan Mahasiswa PGSD Semester V Tahun Akademis 2012/2013. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (2), 19-27.
Fauzan, A. (2002). Applying Realistic Mathematics Education (RME) In Teaching Geometry In Indonesia Primary Schools.
Heruman. (2010). Model Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Bandung: Rosda Karya
Maidar. (2017). Penerapan Model Pembalajaran Kooperatif Tipe Quick On The Draw Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Pada Materi Pecahan Siswa Kelas III SDN 001 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (1), 165-178.
Maimun. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Pecahan Sederhana Melalui Media Kartu Pecahan Di Kelas Vi SD Negeri 011 Desa Baru Kecamatan Siak Hulu. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar). 3 (1), 213-220.
Musdi, E. (2016). Mathematics Instructional Model Basedon Realistic Mathematics Education to Promote Problem Solving Ability. Al-TaLimJournal, 23 (1). 65-80.
Purwanto, N. (2002). Prinsip- Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Jakarta: Grafika.
Saadah. (2017). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Menggunakan Pecahan Dalam Pemecahan Masalah Siswa Kelas V SDN 003 Tembilahan Kota Kecamatan Tembilahan. Jurnal Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (2), 539-545.
Soedjadi. (2001). Konsepsi Dalam Pengajaran Matematika (Pokok- Pokok Tinjauan Dikautkan Dengan Konstruktivisme). Surabaya: Makalah Tidak Diterbitkan.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik: Suatu Alternatif Pendekatan Pembalajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu
Zulkardi. (2001). Penerapan PMR Dalam Pembelajaran Matematika. Surabaya: UNESA.
Zainur. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dengan Pendekatan Rme Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Muhammadiyah Padang Luas Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal Pajar (Pendidik dan Pengajar), 2 (5), 744-752.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i2.6992
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.