POLA ASUH ORANGTUA DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN SOSIAL ANAK (STUDI KASUS KELUARGA SARIFUDIN, JL. SUKA KARYA PERUMAHAN KARYA PESONA MANDIRI BLOK S 21 RT 01 RW 27 PANAM PEKANBARU)

WAHYU SARI SURYANI, MAHMUD ALPUSARI, EDDY NOVIANA

Abstract


The purpose of this study was to describe in depth about how parenting Sarifudin family in developing the social skills of children. In this research the type of research used by the author is a descriptive qualitative research with approach case studies. The subject of this research is the third child of father Sarifudin named Neriza Safitri. Source data taken from parents Neriza consisting of a father and mother, a third son named Neriza Safitri and neighbors near Sarifudin family. Using data collection techniques of observation, interview, documentation and triangulation. Data analysis technique used is the reduction of data, data presentation, and conclusion. From the results of research that has been done can be drawn the conclusion that in the family Sarifudin parenting that is applied to his son was a democratic type of parenting. Democratic parenting is parenting that gives to the son demands at once responsive to the will and the will of the child. Democratic parents will be asertif, i.e. let children to choose what he thought good, encouraging children to take responsibility for the choices, but still set the standards and a clear limitation on the child and always watching him. They are still engaged in an intensive communication and warm as well as responsive to the needs of the child. Warm communication allows the existence of discussions. In applying the discipline of democratic parents will be sportsmanship, meaning that when children do not comply with the rules of the parents and be able to explain the reason, parents are willing to hear and understand.

Keywords


Parenting; Social skills

Full Text:

PDF

References


Aisyah, S. 2010. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tingkat Agresivitas Anak. Jurnal MEDTEK, Volume 2, Nomor 1, April 2010. Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar. Makassar

Akmal, J. A. 2009. Pola Asuh Orang Tua Karir Dalam Mendidik Anak (Studi Kasus Keluarga Sunaryadi, Komplek TNI AU Blok K No 12 Lanud Adisutjipto Yogyakarta). Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Tarbiyah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Yogyakarta

Anisah, A.S. 2011. Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut Vol. 05; No. 01; 2011; 70-84. Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan Universitas Garut. Garut

Maghfirah, K. 2014. Peranan Orang Tua Dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Anak (Studi Kasus di lingkungan RT 004 RW 01 Kelurahan Kamal Muara Kecamatan Penjaringan Jakarta Utara). Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta

Kibtiyah, M. 2003. Efektivitas Cooperative Games Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Taman Kanak-kanak (Tinjauan Psikologis). Jurnal Studi Agama dan Masyarakat Volume 3 Nomor1 Juni 2006. Fakultas Psikologi Universilas Gajah Mada Yogyakarta. Yogyakarta

Moleong, L.J. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mufarika, A. 2013. Pola Pengasuhan Anak Pada Keluarga Miskin (Studi Kasus 5 Keluarga Miskin di Desa Kebontunggul Kecamatan Gondang Kabupaten Mojokerto). Jurnal. Universitas Negeri Surabaya. Surabaya

Noe’man, Rani Razak. 2012. Amazing Parenting Menjadi Asyik, Membentuk Anak Hebat. Jakarta: Noura Books

Deswari, N. 2014. Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Hasil Belajar Siswa SD Negeri 007 Kotalama Kecamatan Rengat Barat Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. Pekanbaru.

Oktafiany, dkk. 2013. Hubungan Pola Asuh Dengan Kecerdasan Emosional Siswa Di SMP Diponegoro 1 Jakarta.Volume 1, Nomor 2, Tahun 2013 ISSN: 2337-5205. Program Studi PPKN FIS UNJ. Jakarta

Rizkia, S.K. 2013. Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Temper Tantrum Pada Anak Pra Sekolah. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang. Semarang

Thalib, S.B. 2010. Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta: Kencana

Tita, S. 2014. Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa Melalui Penerapan Metode Simulasi Pada Pembelajaran IPS Kelas V SD Negeri Pakem 2 Sleman. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.