KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA MATERI PECAHAN PADA SISWA KELAS V SDN 188 PEKANBARU

Ummu Haniq

Abstract


This research is motivated by a large number of students who have difficulty in solving mathematical problems of with fractions. This research aims to find out and describe the difficulties experienced by a student in solving mathematical problem infraction. This type of research is qualitative research. This Study found that the difficulties experienced by students in solving fractions are difficulty in understanding the concept of fractional counting operations, difficulty because it does not master multiplication as preparatory material, and difficulty in solving problem-solving problems in fractions. Internal factors that cause students to have difficulty in solving math problems in the fraction are low student motivation, students don’t like math and low ability of students in mathematics. External factors that cause students to experience difficulties in fraction learning are unfavorable class conditions and poor classroom management.


Keywords


difficulties, fraction material.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Diagnosis, dan Remidiasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Andri, Z. Z. & Dorea, O.J. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di SD Negeri 04 Bati Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Perkhasa, 3 (2), 414-426.

Arnasari, M.H. (2017). Metode Pembelajaran Snowball Throwing Dengan Penilaian Portofolio. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP Bima, 8 (1), 52-67.

Darjiani, N.N.Y., Meter, G & Negara. G.A.O. (2015). Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Dalam Implementasi Kurikulum 2013 di SD Pilotang Se- Kabupaten Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 3 (1), 1-14

Delu, PH & Nur, WM. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Tambaloka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2 (1), 147-166.

Hennizal. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Paikem Siswa Kelas1 SD Negeri 24 Limau Manis Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar. Jurnal Pajar, 3 (1), 111-121.

Meisal, U., Gustiani, G., Zasria, V. D. & Kurniaman, O. (2014). Perbandingan Kemampuan Calistung Siswa Kelas II SDN 79 Pekanbaru dengan Penerapan Pendekatan Tematik Saintifik. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (2), 57-65.

Moleong, L.J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Remaja Rosda Karya.

Nursalama. (2016). Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika. Lentera Pendidikan, 19 (1), 1-15.

Oktaviani., Syahrilfuddin., & Lazim. (2019). Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran dalam Pembelajaran Matematika SD Negeri 192 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 46-52.

Palpialy, J.J & Nurlalelah, E. (2015). Pengembangan Desain Didaktis Materi Pecahan pada Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Matematika Integratif, 11 (2), 127-136.

Patih, T.(2016). Analisis Pengetahuan Dasar Matematika Siswa SMPN 3 Kendari Sebagai Gambaran Persiapan Siswa Dalam Menghaadapi UN. Jurnal AL- Ta’dib, 9 (1), 182-200.

Purnomo, Y,W. (2015). Pembelajaran Matematika Untuk PGSD. Jakarta: Erlangga.

Suparwadi, L., Purnawati, B & Erlian, B.P. (2017). Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Penjumlahan Pada Bilangan Pecahan dan Reversibilitas. Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (2), 60-66.

Untari, E. (2013). Diagnosis Kesulitan Belajar Pokok Bahasan Pecahan Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal STKIP PGRI Ngawi, 13 (1), 1-8.

Witri, G., Putra, Z. H., & Gustina, N. (2014). Analisis Kemampuan Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matematika Model The Trends For International Mathematics And Science Study (TMMS) di Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (2), 32-39.

Zabeta, M., Hartono,Y & Putri, R.I.I. (2015). Desain Pembelajaran Pecahan Menggunakan Pendekatan PMRI. Jurnal Beta, 8 (1), 86-99.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v8i1.7052

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

Lisensi Creative Commons
Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar by Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Riau
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://ejournal.unri.ac.id/index.php/JPFKIP