KEMAHIRAN SOSIAL DAN AKADEMIK MURID-MURID PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH PENDENGARAN
Abstract
Abstrak Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau kemahiran akademik dan sosial murid masalah pendengaran dalam program integrasi pendidikan khas di Malaysia dari persepsi guru. Kajian ini berbentuk kajian kuantitatif, dan data dikumpul menggunakan borang soal selidik. Responden kajian adalah terdiri daripada guru sekolah yang terlibat dengan program integrasi masalah pendengaran yang mewakili seramai 49 orang guru. Data di analisis menggunakan IBM Statistical Packagefor Social Science 20 (IBM SPSS) bagi mendapatakm min dan sisihan piawai. Hasil kajian mendapati bahawa kedua-duakemahiran iaitu akademik, dan sosial murid-murid mempunyai kemahiran yang baik setelah melalui program integrasi. Sehubungan dengan ibu adalah dicadagkan bahaw program seperti program integrasi terhadap murid-murid bermasalah pendengaran adalah lebih baik dan menambah saik program yang sedia ada agar semua murid-murid memperoleh pendidikan yang sama rata.
Kata kunci: kemahiran akademik,kemahiran sosial, program integrasi pendidikan khas, masalah pendengaran.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.